Szerszámgéprezgéstől az autonóm járművekig

2019. ápr. 15.

Hogyan kapcsolódik egymáshoz a szerszámgéprezgés és a forgalomdinamika, és mégis hogy kerülnek a képbe az önvezető járművek? Cikkemben a gépészkar Műszaki Mechanikai Tanszékén dolgozó doktorandusz hallgatóval, Kiss Ádámmal beszélgettem a kutatócsoportban folyó alapkutatásokról és a témákat összekapcsoló közös szálról, az időkésésről.

A Műszaki Mechanikai Tanszék korábbi vezetője, Stépán Gábor által összefogott versenyképes kutatói közösség fókuszában az időkésés áll, amely számtalan látszólag egymástól távol álló területen jelentkezik a kerékköpeny úttest kapcsolatától kezdve, a kormányzás és parkoláshoz kapcsolódó témakörökön túl az emberi sofőrök viselkedéseinek modellezéséig.

 „Michiganben vezetési tesztekben vettem részt, melyekben azt vizsgáltuk, hogy az emberi sofőrök között, hogyan reagál egy mesterségesen előidézett fantomdugóra egy, a többi autótól információt gyűjtő autonóm jármű.” ─ meséli. Az autonóm járművek meg tudják osztani a sebesség és pozíció adataikat, így ─ szemben az emberi sofőrrel─ az autók a látóhatáron túlról is képesek információkat szerezni. Ezáltal lágyabbat tudnak fékezni, ezzel kioltva az egyre növekedő lassítást, melynek köszönhetően a mögötte haladó járművek már semmit sem érzékelnek az első autó fékezéséből. Ez egyrészt a dugók által okozott pénzügyi veszteséget, másrészt a környezeti terhelést is mérsékli.



Következő hír

2019. ápr. 15.
Tisztelgés József nádor emléke előtt
József nádor kulcsfontosságú szereplőként van jelen intézményünk történetében, ugyanis alapítója és egyben névadója is volt a Műegyetemnek. 1999 óta, évente tisztelegnek szobra előtt egyetemünk ...