A magyar ingatlanpiac helyzete a 2008-as világválság tükrében

2020. márc. 19.

Az utóbbi években a magyar építőipar és ingatlanpiac eddig páratlan növekedését figyelhettük meg, amelyet fogyasztói oldalon főként a bérleti díjak és a lakásárak extrém mértékű fokozódása jellemzett. Az ilyen típusú gyarapodás kitűnő táptalaj a piaci lufik kialakulásához. Bár a magyarországi piac a Wall Street-en összpontosuló amerikai pénzügyi erők töredékét produkálja, alapjaiban a 2008 előtti tendencia néhány jegyét prezentálja. Ilyen például az építőipar, illetve az ingatlanpiac nagymértékű burjánzása.

Ez egyrészt az Európai Uniós támogatások építőiparba való csatornázásának, az állami gigaberuházásoknak, másrészt a 2008-as válság utóhatásainak fokozatos enyhülésének köszönhető. Az építőipari vállalkozások új szerződésének éves értékén több mint kétszeresére nőtt, annak ellenére, hogy az iparágat nagymértékben hátráltatja a munkaerőhiány. Az ingatlanárak növekedésének egyrészt szintén magyarázata, másrészt azok alakulására adott reakció a lakáshitelek hirtelen elszaporodása, a kormány 2019-es családvédelmi akciótervében bevezetett különféle támogatások, köztük a babaváró hitel. Illetve reakció, hiszen a piac szárnyaló árait a fogyasztók többek között ilyen módon igyekeznek kompenzálni. A folyósított lakáscélú hitelek 2013-ról 2018-ra csaknem ötszörösére növekedett. Bár enyhítő körülmény, hogy a magyar lakosság fizetőképességét indikáló mérőszám, a lakáskölcsön-törlesztés/jövedelem-arány –– 2016-ról 2017-re 28%-kal csökken.

Hazánk ingatlanpiacán a dráguló, és nagy iramban növekedő kínálattal 2019-ig lépést tartott a kereslet. Az értékesítési céllal épült és az eladott lakások számának különbsége 2014-től 2018-ig elenyésző volt. Azonban 2019-ben az új lakások tranzakciójának száma szignifikánsan zuhanni kezdett, 2018 első három negyedévéhez viszonyítva majdnem felére csökkent, amivel a 2010-es évek első fele óta nem látott mélységig zuhant, így ismét 2008-hoz hasonlatos jelleget produkálva. Ennek dacára az építőipar továbbra is tartja a tendenciát. 



Következő hír

2020. márc. 19.
Légiközlekedési balesetek nyomában: lelőtt polgári repülőgépek
A januárban az iráni–amerikai viszony elmérgesedését követően lelőtt ukrán utasszállító repülőgép szerencsétlensége 176 életet követelt, de sajnos korántsem ez az első olyan légiközlekedési ...