A tanítás olyan, mint a sport vagy a színészet

2020. ápr. 27.

Cikkünkben a tanári pálya kihívásairól kérdeztük Czigány Tibor BME-GPK oktatót, aki az elmúlt öt félévben négyszer is felkerült a képzeletbeli dobogóra, ebből háromszor első helyen végzett az OHV rangsorában.

„Váradi Károly professzor harmadéves egyetemista koromban a Gépelemek gyakorlaton azt mondta, hogy milyen jó érzékem van a tervezéshez, nem lenne-e kedvem vele dolgozni. Ő javasolta, hogy végzés után maradjak a Gépszerkezettani Intézetben oktatni-kutatni. Így indult a pályafutásom, ahol már Marosfalvi János professzor kedveltette meg velem a polimereket, mely később a szakterületem lett.”

„Az első órák, az első szemeszterek oktatóként szerintem mindenki számára meghatározóak. Igaz az a mondás, hogy igazából ilyenkor tanulja meg az ember a tananyagot. Itt nem lehet hibázni és mellébeszélni, tudni kell válaszolni a kérdésekre, és sugároznia kell az oktatónak a magabiztosságot. Ez rengeteg felkészülést igényel még a mai napig is. Ez olyan, mint a sport, vagy a színészet, ahol folyamatosan edzeni és próbálni kell, mert anélkül nem lehet jól teljesíteni. Észreveszi a hallgatóság, ha az ember készületlen és bizonytalan, vagy ha nem elég koncentrált, mert más jár a fejében.”

„A legnagyobb eredmény számomra, amikor sikerül a diákok bizalmát megnyernem és mernek kérdezni. Nemcsak a tantárgyhoz kapcsolódó dolgokról, hanem bizalmukba avatnak, és tanácsomat kérik a tanulmányaikkal, vagy éppen a magánéleti, esetleg életvezetési problémáikkal kapcsolatban is. Itt nagyon fontos az empátia, az őszinteség és a jövőbe mutató, de nem kioktató tanács még akkor is, ha az nem túl pozitív tartalmú, mert mindig a hallgató érdekét kell nézni.”

„A sikerre nincs titkos recept. Élvezni kell azt, amit csinálunk, és ezt sugározni kell tudni. Úgy kell beszélni a tananyagról, mintha az a világ legfontosabb, legérdekesebb dolga lenne. Fontosnak tartom, hogy minden órára vigyek valamit, ami megfogható, bemutató anyagokat, amit körbe adok, megnézzünk néhány perces videókat, ami megkönnyíti a megértést. Mérnököket képzünk, akiknél fontos a vizuális élmény, a megtapasztalás, a valós példákon keresztüli bemutatás. „



Következő hír

2020. ápr. 27.
Konstruktív műegyetemi hozzáállás a távoktatási kényszerhelyzethez
A koronavírus-járvány okozta krízishelyzetben az egyetemnek egyik hétről a másikra kellett átállnia távoktatásra. A váltást a BME-n létrejött Távoktatási Bizottság is támogatja.