Műhely
A BME Egyetemi Hallgatói Képviselet lapja
Műhely Szerkesztőség
cím: Budapest 1111, Műegyetem rkp. 3. K.I.76.
e-mail: info(kukac)muhely.com
A koronavírus-járvány okozta krízishelyzetben az egyetemnek egyik hétről a másikra kellett átállnia távoktatásra. A váltást a BME-n létrejött Távoktatási Bizottság is támogatja.
„A Bizottsággal egy olyan oktatástechnológiai csoport jött létre, melynek célja az eddig bevált gyakorlatok tapasztalatainak továbbadása és az adaptálás elősegítése új helyzetekben” – fűzte hozzá, ahogyan azt is, hogy a Bizottság egyetemi szinten koordinálja a távoktatási feladatokat, ám az alkalmazott tanítási módszertan a 2020. március 22-ei rektori intézkedésben foglaltak betartásával továbbra is a karok kezében marad. A rendelkezés előírja, hogy a távoktatás rendszerében a tanulmányi munkát és a teljesítmény értékelését úgy kell megszervezni, hogy a hallgató ütemezetten eleget tehessen az előírt tanulmányi kötelezettségeinek. A vizsgára bocsátás feltételét nem képező tanulmányi teljesítményértékelést figyelmen kívül lehet hagyni, és minden hallgató számonkérésre bocsátható.
A legtöbb szervezeti egység Moodle vagy Microsoft Teams alkalmazást használ, ám ezek egyetemi szintű, automatizált bevezetését a kari specialitások megnehezítik. A Microsoft Teams rendszerrel az előadások 250 részvevőig online megtarthatók, ám a Villamosmérnöki és Informatikai Kar a közelmúltban live event licencekkel is kiegészítette, amellyel az élő rendezvényközvetítés 10 ezer főig bővíthető. A kar készül „B” tervvel is: a CISCO-val kötött egyezségnek köszönhetően a WebEx rendszerét 1000 fős befogadó képességűre egészítették ki.
Csorba Kristóf bíztatott, hogy a jelenlegi szituációban a megújulás és fejlődés lehetőségét is észre kell venni, miközben a helyzethez alkalmazkodó oktatói gárda önképzése is automatikusan végbemegy. „Szakítani kell azzal a nézettel, hogy az oktatók teljesítményét kizárólag a kontaktórák számában mérik. A modernizált, online tananyagfejlesztésbe és számonkérésekbe fektetett energiának sokat kellene nyomnia a latba” – jegyezte meg, majd értékelte az elmúlt néhány hetet: „az első időszak tapasztalata, hogy az új helyzetre a műegyetemi oktatói közösség konstruktívan, megoldásra nyitottan és rugalmasan reagált, továbbá felfedezte a szituációban rejlő fejlődési potenciált”.